banner

banner

Promotion

PROMOSI JUN 2015. VITAMIN C..(BELI 6 PERCUMA 1), VITAMIN E. (BELI 6 PERCUMA 1), VITALEA KID (BELI3 PERCUMA 1), VIVIX YES PACK (2 BOTOL).REBUTLAH KETIKA PROMOSI. ------

27 Sept 2012

Tips Kesihatan

Assalamualaikum, salam blogger... :-)


Di sini saya kongsikan sedikit Tips yang berguna untuk anda ...


1. Gunakan telinga kiri ketika menjawab telefon



Berdasarkan beberapa pendapat mengatakan bahawa cara untuk menjawab telefon adalah menggunakan telinga kiri kerana apabila kita menggunakan telinga kanan boleh memberi kesan kepada otak! Sejauh manakah kebenaran pendapat ini?

Ada juga mengatakan yang apabila anda membuat sesuatu panggilan, jangan meletakkan telefon terlalu dekat dengan telinga anda sehingga panggilan anda dijawab. Ini kerana ketika anda mendail sesuatu nombor, signal yang kuat digunakan oleh telefon anda (kira-kira 2watts = 33dbi [SUMBER])

Masih tidak dapat dibuktikan lagi samaada FAKTA ini benar atau tidak. Jadi untuk menyelamatkan otak anda. sila jawab telefon menggunakan handsfree atau jawab menggunakan telinga kiri.


2. Jangan mengambil ubat-ubatan dengan meminum air sejuk

Air suam yang dimasak adalah terbaik untuk menghalang badan kita daripada hidrasi dan cukup garam mineral untuk keperluan normal manusia.. Kurang sesuai jika ubat atau pil bercampur dengan air sejuk. ini kerana ubat tidak larut dengan sebaiknya.

3. Elakkan makan makanan berat selepas jam 5.00 petang


4. Minum Lebih air pada waktu siang, kurangkan minum pada waktu malam

Sebab itu pakar kesihatan sendiri pun mengesyokan kita minum air yang banyak dalam kehidupan seharian kita.


5.Masa tidur yang paling sesuai ialah dari jam 10.00 malam hingga jam 4.00 pagi

Seperti yang kita sedia maklum. penjagaan waktu tidur kita perlu dititik beratkan setiap hari kerana ia memberi kesan kepada kita. seeloknya orang dewasa perlu tidur selama 8 jam . tidak terlalu awal & terlalu lewat. kalau tidur awal tiada masalah cuma bila tidur lewat kita akan mudah untuk jatuh sakit kerana tidak  cukup tidur. 


6. Jangan terus berbaring selepas makan ubat

Ini kerana bagi memudahkan ubat itu dihadam dalam tubuh badan. sama seperti makan, kita juga tidak digalakkan untuk terus tidur atau baring selepas makan kerana akan menyukarkan proses penghadaman. Sekurang-kurangnya kita bersandar seketika.

7. Bila bateri sudah tinggal satu garis( satu bar), jangan jawab phone kerana paras radiasinya adalah 1000 kali ganda.

Selain itu kita juga tidak digalakkan mengguna handphone apabila signal bar tiada atau 1.. sebabnya hp akan menggunakan tenaga yg lebih utk mendapatkan signal. Tenaga gelombang yg banyak akan digunakan dan memberi kesan yang bahaya kepada kita.



Marilah sama2 kita amalkan untuk kesihatan diri kita... :)

No comments:

Post a Comment